Hjem

Reisebrev nr. 28

Siste reisebrev - fra Hong Kong
30. april - 8. mai 2008

Vi er nå i Hong Kong, det er 2 dager til vi skal reise hjem og vi har vært på tur i 109 dager. De siste dagene tilbringer vi på et avslappende hotell utenfor sentrum. Men før vi kom hit, var vi to dager i den hektiske og spennende byen Hong Kong. Vi bodde også denne gangen på halvøya Kowloon. Dette er vår tredje tur i Hong Kong, så vi begynner så smått å bli ganske kjent.

Av Mari og Frank den 6. mai 2008

Reisebrev nr. 27

Xi´an og Yangshuo
. - 29. april 2008

Etter en kort natt på toget fra Beijing til Xi’an var vi fremme i halv syv-tiden på morgenen. Det gjorde godt med en god frokost på hotellet og litt avslapping før vi startet sightseeingen. Xi’an har vært hovedstad for 13 forskjellige dynastier i over to tusen år frem til 907 e.Kr. Den aller mest kjente severdigheten er Keiser Quins mausoleum fra ca 200 år f. Kr med de rundt åtte tusen terrakottasoldatene som er funnet der.

Av Mari og Frank den 3. mai 2008

Reisebrev nr. 26

Beijing
16. - 23. april 2008

Etter en uke i Beijing er vi fulle av opplevelser og god mat. Beijing har 20 millioner innbyggere. Vi ble overrasket over hvor moderne byen er, og på grunn av de olympiske lekene som starter om 106 dager er alt som ikke allerede er pusset opp, snart ferdig oppusset. Allerede da vi sjekket inn på hotellet, traff vi Anita og Stein som hadde vært noen dager på samme hotell. Gutta var kjappe til å komme seg opp på rommet til Eric og Ola. Kjempegøy å treffe venner igjen, og vi gledet oss til å oppleve Beijing sammen. Tidlig neste morgen dro Markus, Bendik og Frank tilbake til flyplassen for å hente Bestemor. Og det var stor gjensynsglede.

Av Mari og Frank den 25. april 2008

Reisebrev nr. 25

Brisbane og Moreton Island
12. - 15. april 2008

Fem dager i Agnes Water med deilig strandliv har vært helt topp, men nå nærmer Australia-delen av turen vår seg slutten, og vi var klare for litt mer opplevelse før vi drar videre mot Beijing og Kina. Tangalooma Wild Dolfin Resort på Moreton Island. hadde vi allerede bestemt oss for å besøke da vi planla turen, så nå booket vi de to siste dagene i Australia der.

Av Mari og Frank den 18. april 2008

Reisebrev nr. 24

Surfers Paradise, Agnes Water, Great Barrier Reef
5. - 12 april 2008

Lørdag ettermiddag 5. april kom vi til Surfers Paradise. For en turistby! Hoteller i skyskrapere så langt øyet kan se, en flott lang og bred strand og massevis av turister kledd i surferklær. Vi fant oss et hotell i første rekke med topp utsikt over stranda. Været var dessverre ikke helt optimalt, så vi bestemte oss for å ta en tur rundt i butikkene i stedet for bading og soling. Et par timer senere kom vi tilbake på hotellrommet med mange handleposer, dette var ikke bare et "surfers paradise", men også et "shoppers paradise"!

Av Mari og Frank den 12. april 2008

Reisebrev nr. 23

Whale Beach ved Sydney, Blue Mountains og Coffs Harbour
. mars - 5. april 2008

Søndag den 30. mars stod stranda på programmet. Dette hadde vi gledet oss til lenge – en hel dag med sol, sand, bading og surfing - med nyinnkjøpt surfebrett! Utvalget av strender her rundt Sydney er bare helt enormt, og vårt valg falt på Whale Beach som ligger et stykke nord for Sydney. Vi hadde fått advarsler om at det kunne være fult på stranda – søndag og deilig vær. Vi så for oss Hvervenbukta en fin sommerdag… Men her var det god plass til alle, både surfere og de som bare ville bade. Vi storkoste oss hele dagen i de store bølgene.

Av Mari og Frank den 8. april 2008

Reisebrev nr. 22

Sydney og reisen fra Great Ocean Road
23. - 30. mars 2008

Etter flotte dager på Great Ocean Road går turen vår i Australia videre, og neste mål er Sydney. Vi er i et utrolig stort land, så det er ikke noen dagstur å komme seg fra Ballarat til Sydney. Derfor deler vi turen opp i tre dager. Målet vårt første dag er området Gippsland, øst for Melbourne. Mens vi kjører, ser vi hele tiden skilt med fare for kenguruer, men så langt har vi ikke sett noen. Først i dag ser vi flere langs veien, men de er dessverre alle påkjørte og døde. Vi gleder oss til å se noen som er i live - og det får vi senere på turen...

Av Mari og Frank den 1. april 2008

Reisebrev nr. 21

Great Ocean Road
20. - 23. mars 2008

De neste tre dagene skulle vi oppleve Great Ocean Road. Great Ocean Road er veien som går 300 km langs kysten sørvest for Melbourne fra badebyen Torquay til byen Warranambool. Det sies at dette er en av verdens vakreste veier. Ikke lett å si om dette er riktig, men flott er det, det er helt sikkert. Veien ble bygget av hjemvendte soldater etter 1. verdenskrig for å minne og hedre sine venner som falt under krigen.

Av Mari og Frank den 25. mars 2008

Reisebrev nr. 20

Down under i Melbourne og pingvinbesøk på Phillip Island
18. - 20. mars 2008

Her i Melbourne leide vi oss en fin leilighet i Southbank, så første dagen startet med at vi gikk ut for å handle frokostmat. Tenk, dette var den første frokosten vi lagde selv på to måneder. Og det smakte bare himmelsk! Grovbrød, hvitost, skinke, Nutella, frisk melk. En god start på dagen og alle koste seg. Så begynte vi på sightseeingen i Melbourne.

Av Mari og Frank den 24. mars 2008

Reisebrev nr. 19

Kort transfer-stop i Hong Kong
16.-18. mars 2008

Etter to måneder i Sørøst-Asia var det nesten som å komme hjem da vi kom til Hong Kong:-) Hong Kong har fått beholde sin særstatus også etter at Kina fikk Hong Kong tilbake etter 99 år under Storbritannia. Og vi ser fort at her vil vi oppleve en fantastisk blanding av både den østlige og den vestlige kulturen. Hong Kong har 7 millioner innbyggere og det ser ut til at de fleste bor i enormt høye blokker, for de er det mange av.

Av Mari og Frank den 24. mars 2008

Reisebrev nr. 18

Hanoi og Halong Bay
11. - 15. mars 2008

Ja, så er vi kommet til vårt siste reisebrev fra Sørøst-Asia. Den to måneder lange Sørøst-Asia-delen av turen vår, som har gått gjennom Thailand, Kambodsja og Vietnam, ender her i Hanoi, hovedstaden i Vietnam. Hanoi har 3,5 millioner innbyggere og sikkert like mange motorsykler... det føles i hvert fall slik.

Av Mari og Frank den 16. mars 2008

Reisebrev nr. 17

Skredderbyen Hoi An
5. - 9. mars 2008

Så var vi på veien igjen. Denne gangen var målet Hoi An, en kjøretur på omlag 10 timer. En minibuss hentet oss i Nha Trang, vi fant fram iPodene våre og var klare for en lang dag i bilen. I tillegg til Harry Potter og annen spennende litteratur, var det mye å følge med på langs veien.  Den sterkestes rett gjelder, vi viker for bussene og mopedene viker for oss (og kuene viker ikke for noen). Veikantene blir også brukt til å tørke kokosnøtter. Så det er mye liv. Klokken 20.00 var vi på River Beach Resort. Så var det bare å pakke ut og få seg en middag på hotellets restaurant før vi var i seng igjen.

Av Mari og Frank den 10. mars 2008

Reisebrev nr. 16

Nha Trang: 29. februar - 5. mars 2008

Etter en god frokost tok vi på oss badetøyet og gikk ned til svømmebassenget. Været så ikke helt topp ut under frokosten, men da vi gikk ut kom sola. Hotellet vårt, Vinpearl, har det største svømmebassenget i Sørøst-Asia, så vi gledet oss til å teste det ut. Før vi hadde funnet noen plasser ved bassengkanten, traff vi en familie fra Lillehammer. Så gøy å treffe noen fra Norge! Mye å snakke om, og raskt var gutta ute i bassenget og lekte med Anders og Oddgeir. Dette skulle bli fire veldig fine dager sammen med Anders, Oddgeir, Elisabeth og Asgeir.

Av Mari og Frank den 8. mars 2008

Reisebrev nr. 15

Sykkeltur fra Dalat til Nha Trang
29. februar 2008

Sekkene var pakket og vi var klare for avreise fra Dalat. Denne gangen skulle vi bruke sykler for å komme til vårt neste mål. Turen var bestilt på et lokalt reisebyrå og tidlig på morgen kom våre to guider og sjåfør for å hente oss. Turen fra Dalat til Nha Trang nede ved kysten var på i alt 150 km og omtrent halvparten av dette skulle tilbakelegges på sykkel.

Av Mari og Frank den 2. mars 2008

Reisebrev nr. 14

Saigon og Dalat (1475 m.o.h.)
25. - 29. februar 2008

Så er vi kommet så langt at vi har kommet til Vietnam. Nytt land og helt sikkert nye og spennende ting å oppleve. Turen fra Siem Reap til Saigon var kun en 40 minutters flytur. Denne gangen hadde vi ikke fått bestilt hotell i forkant, og det viste seg å ikke være så lurt. Alt var full-booket. Vi fikk hotell for en natt til slutt, så vårt Saigon-opphold ble bare en ettermiddag, en kveld og en natt. Men vi fikk oss en tur rundt og ble litt kjent i byen.

Av Mari og Frank den 29. februar 2008

Reisebrev nr. 13

Siem Reap - 19. - 24. februar 2008

Programmet vårt her i Siem Reap har vært tett. Angkor og Senter for Gatebarn, Barnehjemmet og landsbyskolen. Men vi har også fått litt tid til å se på byen og ikke minst spise god Khmer-mat. Fredag kveld kom Elin og Terje også til Siem Reap. Elin er moren til Caroline og Mari sin kollega i Shell. Kjempe gøy å få treffe noen kjente - det er jo fem uker siden sist vi så noen vi kjenner fra før. Etter besøket på landsby-skolen på lørdag var det en tur til Floating Village som stod på programmet.

Av Mari og Frank den 28. februar 2008

Reisebrev nr. 12

På jobb med Caroline og Siri
22. + 23. februar 2008

Fredag og lørdag skulle vi være med Siri og Caroline på jobb og få oppleve hjelparbeidet de gjør for de fattige barna i Siem Reap. Vi var utrolig spente da vi satt i tuk-tuk'en på vei til Green Gecko. Green Gecko er et hjem for gatebarn i Siem Reap. En australsk turist på besøk i Siem Reap, så hvor forferdelige kår disse barna levde under og opprettet et senter der barna får omsorg, mat og mulighet til å utvikle seg og lære.

Av Mari og Frank den 26. februar 2008

Reisebrev nr. 11

Angkor - 21. februar 2008

Historien om Khmer-riket, en gang et av Sørøst Asias mektigste imperier, går tilbake til år 802 hvor kong Jayavarman II klarte å samle mange små stater til et rike. Det strakte seg fra dagens Burma i vest til Vietnam i øst. Området Angkor ble i flere hundre år benyttet som hovedstad for Khmer-riket, før det i 1432 ble plyndret og ble liggende forlatt og slukt av jungelen frem til det ble gjenoppdaget på slutten av 1800-tallet. Det er i dette området, som er ca. 30 x 10 km stort, rett nord for Siem Reap at vi finner Angkor Wat - verdens største religiøse bygning og nasjonalsymbol for Kambodsja. Her skulle vi være så heldige å få en hel dags guidet tur.

Av Mari og Frank den 25. februar 2008

Reisebrev nr. 10

Reisen fra Bangkok til Siem Reap i Kambodsja
19. februar 2008

Tidlig opp igjen i dag. Bilen vår med en hyggelig sjåfør stod klar utenfor hotellet klokken 0800. Vi var klare for Kambodsja. Målet var Siem Reap en by i nord i Kambodsja med ca 160.000 innbyggere. Siem Reap er mest kjent for å være byen i nærheten av Angkor området. Angkor er en 1000 år gammel by som var hovedstaden i den tidligere Khmer-riket.

Av Mari og Frank den 20. februar 2008

Reisebrev nr. 9

Ao Nang ved Krabi 12. - 18. februar 2008

Da er vi kommet til vårt siste reisebrev fra Thailand. Vi har de siste seks dagene vært på en fantastisk badeferie på Ao Nang ved Krabi. Dette er et område med et landskap preget av spektakulære kalksteinsfjell som stiger loddrett opp av havet, kritthvite strender og turkisblått hav. Området er et svært populært reisemål for skandinavere, og som to hyggelige amerikanske backpackere vi traff på sa: "This is the place to learn swedish..."

Av Mari og Frank den 17. februar 2008

Reisebrev nr. 8

Chiang Mai 9. - 11. februar 2008

Da har vi vært tre dager her i Chiang Mai og opplevd masse!Chiang Mai er den største byen i Nord-Thailand, den har omlag 300 000 innbyggere og blir i følge reiseguiden vår besøkt av 2 millioner turister hvert år. Chiang Mai er for turistene ofte et utgangspunkt for reiser i den Gylne Triangel og andre trekking-/aktivitetsturer i området rundt.

Av Mari, Frank og Tobias den 11. februar 2008

Reisebrev nr. 7

Bangkok 5. - 8. februar 2008

Nå har vi vært fire dager i Bangkok - en travel, men spennende by. Den første kvelden gikk for å spise etter anbefaling fra hotellet på Seafood Palace. Det ble en stor opplevelse hvor vi alle måtte inn på kjøkkenet for å plukke ut sjømaten og grønnsakene vi ville spise. Kokken og kelnerne gjorde kvelden til et stort show for oss, som ble avsluttet med thailandsk musikk (tja) og dans på scenen.

Av Mari og Frank den 9. februar 2008

Reisebrev nr. 6

Siste dag på Koh Chang

I dag er vår siste dag på Koh Chang. Så i kveld skal sekkene pakkes. Det passer egentlig greit. I natt har det vært et utrolig regnvær og dagen i dag ser ut til å bli overskyet, men med behagelig temperatur.

Av Mari og Frank den 4. februar 2008

Reisebrev nr. 5

Jungeltur

Vi trengte litt avveksling fra soling og bading, så i dag hadde vi bestemt oss for en tur ut i jungelen her på Koh Chang. Vi kom oss opp tidlig og fikk oss en god frokost før vi ble hentet av en songthaew klokken 08.30. Etter en liten halvtimes kjøring var vi sammen med noen svensker, dansker, tsjekkere og våre to thailandske guider klare for utflukt.

Av Mari, Frank og Tobias den 2. februar 2008

Reisebrev nr. 4

Båttur med fiske og snorkling

Denne dagen hadde Markus, Bendik og Tobias ventet på siden vi kom hit til Koh Chang; vi skal på båttur til øyene sør for Koh Chang for å fiske og snorkle.

Av Mari og Frank den 29. januar 2008

Reisebrev nr. 3

Hverdagen vår på Koh Chang

Vi har nå vært på Koh Chang Cliff Beach Resort i 5 dager og begynner å få en slags hverdag her på øya. Dagen starter i 9 tiden med verdens beste frokost - her er det alt man kan ønske seg fra frisk frukt, omeletter av alle slag, pannekaker (Markus sin favoritt) til pølser, nudelretter osv.

Av Mari og Frank den 27. januar 2008

Reisebrev nr. 2

Bangkok - Koh Chang

Etter nesten 48 timers reise kom vi til Koh Chang Cliff Beach Resort på øya Koh Chang i Thailand på grensen mot Kambodsja tirsdag 22. januar på ettermiddagen. Etter en enkel frokost ble vi hentet på hotellet i Bangkok av en minibuss vi hadde bestilt via Koh Chang Cliff Beach. Det var en behagelig tur med gode seter og DVD til barna.

Av Mari og Frank den 23. januar 2008

Reisebrev nr. 1

Vi Reiser – Reisen Oslo-London-Hong Kong-Bangkok
20.-21. januar 2008

Da er vi endelig ankommet vår første destinasjon Bangkok. Her skal vi overnatte én natt før vi i morgen tidlig, tirsdag 22. januar, blir hentet og kjørt til øya Koh Chang i Thailand på grensen mot Kambodsja. En kjøretur på ca. 6 timer + 30 minutter med ferge.

Av Mari og Frank den 22. januar 2008

Bendik og Bestemor i Kowloon-parken

De berømte Terrakottasoldatene i Xi´an

Hele gjengen på tur i Sommerpalasset

Tobias, Markus og Bendik mater de ville delfinene

Surfers Paradise

Bendik etter en lang surfedag på Whale Beach rett nord for Sydney

På trappa foran operaen i Sydney

Hele familien ved Twelve Apostles

Tobias og Markus på Southbank - Melbournes svar på Aker Brygge

Hong Kong by night

Typisk fortausrestaurant i Hanoi

Bendik og Frank i gamlebyen i Hoi An

Lillehammer- og Kolbotngutta koser seg på stranda

Familien på sykkeltur fra Dalat til Nha Trang

Trafikken i Saigon - et uendelig antall motorsykler

Hus i Floating Village ved Siem Reap

Varm velkomst på barnesenteret Green Gecko

Slik ser det ut i Ta Prohm når jungelen får herje

På grenseovergangen til Kambodsja

Gutta koser seg med is og hyggelig selskap i bassengbaren

Flott landskap i fjellene utenfor Chiang Mai

Foran Grand Palace

Favorittbassenget vårt på klippen

En hilsen fra jungelen

Tobias klar for en hel dag med snorkling og fiske