Flott landskap i fjellene utenfor Chiang Mai

Ny spiller på AC Milan

I Zoo traff vi igjen guiden vår fra Koh Chang

Panda´en nyter et bedre bambusmåltid

Høyt oppe på elefantryggen

Bambusrafting var deilig, men våte rumper...

Hjem

Kontakt oss

Reisebrev nr. 8 [11.2.2008]

Chiang Mai 9. - 11. februar

Da har vi vært tre dager her i Chiang Mai og opplevd masse!Chiang Mai er den største byen i Nord-Thailand, den har omlag 300 000 innbyggere og blir i følge reiseguiden vår besøkt av 2 millioner turister hvert år. Chiang Mai er for turistene ofte et utgangspunkt for reiser i den Gylne Triangel og andre trekking-/aktivitetsturer i området rundt.

Vår første dag her tok vi det ganske med ro. Nattbussen fra Bangkok ga oss ikke så mye søvn så vi tok oss en lang lur etter frokosten. Damen som driver hotellet her er verdens søteste og snakker kjempegodt engelsk. Hun gav oss masse tips om hva vi burde se og gjøre i Chiang Mai, og hvor vi burde spise. Så vi startet på den anbefalte restauranten over gata med et herlig måltid. Utrolig god thai-mat servert på respatex-bord og plasttallerkener av hyggelige damer. Og herligheten kostet 450 baht (90 kroner).  Etterpå ble det en tur ut i byen for å se oss om. Alt var utrolig stille og rolig i forhold til Bangkok. Temperaturen her er også mye svalere.

På kvelden ble det skikkelig shopping på nattmarkedet. Masse boder og enda mer folk :-) Og vi var i shopping-humør. Markus var god til å prute, og fikk seg både nye sko og fotball-t-skjorte for en billig penge.

Søndag sto Chiang Mai Zoo på programmet. Mange spennende dyr vi aldri hadde sett før og ikke vet hva heter (mye av infoen var bare på thai). Men favorittene var de to pandaene, koalaene og sel-showet. Vi fikk oss en sikkelig overraskelse inne i parken, for der traff vi faktisk vår hyggelige guide fra jungelturen i Koh Chang igjen - 1100 km fra der vi traff ham sist! Det var nesten ikke til å tro at vi skulle treffe noen kjente her i Thailand. Vi tok følge og hadde en fin dag sammen med ham i parken.

På kvelden var det et nytt marked - søndagsmarkedet. Ikke helt i shopping-humør i dag, så vi havnet fort på en restaurant. Og snakk om flaks; her var det stort TV og fotballkamp mellom ManU og ManCity. Gutta var storfornøyd med pizza, Pepsi og fotballkamp. Vi voksne traff et hyggelig par fra Horten som vi ble sittende og prate med. Så det ble en fin kveld (bortsett fra at ManU tapte, da...)

Så var vi kommet til den store trakkingdagen. Tur var bestilt i går kveld og 0830 ble vi hentet av en guide og bil. Vi kjørte en times tid sydover, og første post på programmet i dag var en gåtur opp i fjellet for å se hvordan folk lever der. 40 minutter i bratt oppoverbakke var i hvert fall bra trim! Neste post var elefantridning. For å komme dit måtte vi gå over en hengebru høyt over en elv - ikke noe for folk med høydeskrekk :-( En times tur på elefantryggen var nok, man må nemlig virkelig holde seg godt fast for ikke å falle av når den går i bratte bakker - bortsett fra elefantpasserne som satt på elefanthodet uten å holde seg fast. Etter det var det godt med litt lunsj. Men det ble ingen lang pause før vi var i gang igjen - det var besøk i en Karen-landsby. Spennende å se hvordan Karenfolket lever og få høre litt om deres historie. Etterpå gikk vi opp til en foss for å bade. Gutta var raske til å få seg en avkjølende dusj. Siste aktivitet for dagen var bambusrafting. En deilig avslutning på en opplevelsesrik dag. Vi fløt nedover elven med en båtfører foran på flåten som styrte og Tobias bakerst som hjelpefører.

Nå er vi klare for nye opplevelser. I kveld pakker vi sekkene, og i morgen tidlig går flyet til Krabi. Hotell er bestilt (i siste time - for 5 minutter siden!) og vi gleder oss til å bade og snorkle.