Typisk fortausrestaurant i Hanoi

Motorsykler - mange motorsykler.

Ved Hoan Kiem sjøen i Hanoi på vei over til en liten øy hvor Skillpaddepagoden står.

"Se hvor fint det er her i Halong Bay"

En av grottene i Halong Bai - 10 000 kvm stor. Se godt etter så ser du et lite menneske nede til venstre.

Båten vår som vi var på tur med i Halong Bay.

Hjem

Reisebrev nr. 18 [16.3.2008]

Hanoi og Halong Bay
11. - 15. mars 2008

Ja, så er vi kommet til vårt siste reisebrev fra Sørøst-Asia. Den to måneder lange Sørøst-Asia-delen av turen vår, som har gått gjennom Thailand, Kambodsja og Vietnam, ender her i Hanoi, hovedstaden i Vietnam. Hanoi har 3,5 millioner innbyggere og sikkert like mange motorsykler... det føles i hvert fall slik.

Etter et én-dagers stopp i Hué, en gammel kongeby, tok vi flyet hit til Hanoi. Vi installerte oss på hotellet, undersøkte kartet godt og kom oss ut i Hanois gater i gamlebyen. Ikke lett å beskrive livet her, men vi gjør et forsøk; I de smale gatene er det fullt av motorsykler over alt, fortauene er enten fylt med parkerte motorsykler eller folk som sitter og lager eller spiser mat. Det tutes fra biler og motorsykler hele tiden. Sykkeltaxiene sykler rundt med turister. Og ellers er det masse mennesker overalt - både mange turister og vietnamesere. Vi har etter hvert blitt eksperter på å komme oss over gatene - vi bare går ut i gaten og går slalåm mellom biler, sykler og motorsykler. Det er utrolig at det går så bra med alle disse menneskene.

Men i alt dette fant vi oss etter hvert en liten restaurant og fikk oss litt italiensk mat. Fortsatte så sightseeingen, men ble ganske slitne etter hvert.

Neste dag gikk vi ned til en av Hanois kjente landemerker, Hoan Kiem-sjøen som ligger midt i sentrum. Vi fortsatte så vår tur rundt i byen og fikk oppleve at alle gater har sin vare. Vi gikk gjennom leketøygata, skogata, stråmattegata, brillegata, klesgata, jernvaregata og så videre. Hanoi er virkelig alderledes enn de andre byene vi har vært i Sørøst-Asia. Byen virker mer upåvirket av vesten og mer original enn de andre byene. Men å gå rundt her i fire dager, fant vi fort ut av at var for mye for oss, så vi bestilte oss en båttur med overnatting i Halong Bay.

Halong Bay ligger ca. tre timer fra Hanoi. Bukten er et område med over 3000 kalksteinøyer. Området står på UNESCOs verdensarv- liste. Båten vi bodde på var en stilig og klassisk trebåt. Vi var 12 turister som var sammen på båten i et døgn. Mannskapet på 8 pluss guiden vår la alt tilrette, så vi fikk en flott tur. Været var ikke helt på vår side, det var stille, men en del tåke. Vi fikk allikevel oppleve det utrolige landskapet. Etter en deilig sjømat-lunsj, satt vi oss i en litt mindre båt og kjørte til en av øyene der vi gikk i land. 425 trappetrinn, og vi var på toppen av øya og hadde en fantastisk utsikt. Etterpå kjørte vi gjennom en grotte og inn i en flott lagune.

Kvelden hygget vi oss sammen med et par fra Australia. De ga oss de beste tipsene om hva vi må gjøre og oppleve i Australia. Kunne vel ikke passet bedre, siden vi reiser dit om tre dager.

Etter en rolig natt på båten - helt uten tuting fra motorsykler - stod vi tidlig opp for å se på de berømte grottene i Halong Bay. Etter lunsj var vi på vei tilbake til Hanoi. Halong Bay er virkelig så flott som reisebøkene beskriver. Vi var veldig fornøyd med turen og skulle gjerne ha tatt en overnatting til, hadde det ikke vært for at viderereisen til Hong Kong allerede var bestilt.

Så er det å pakke sakene igjen og gjøre oss klare for reisen til Hong Kong.