Foran Grand Palace

Inn å plukke sjømat på kjøkkenet på Seafood Palace

Tobias pruter på en ny klokke i Chinatown

Chinatown

Kontakt oss

Reisebrev nr. 7 [9.2.2008]

Bangkok 5. - 8. februar

Nå har vi vært fire dager i Bangkok - en travel, men spennende by. Den første kvelden gikk for å spise etter anbefaling fra hotellet på Seafood Palace. Det ble en stor opplevelse hvor vi alle måtte inn på kjøkkenet for å plukke ut sjømaten og grønnsakene vi ville spise. Kokken og kelnerne gjorde kvelden til et stort show for oss, som ble avsluttet med thailandsk musikk (tja) og dans på scenen.

Første dagen var målet Grand Palace og tempelet  Wat Prah Kaew. Vi lærte fort hva man ikke skal gjøre når med er ny turist i Bangkok og det er å stå på gata og lese kart. Det tok ikke mange sekunder før vi hadde en hyggelig mann ved siden av oss som var svært villig til å hjelpe. Han skulle fikse både tuk-tuk og elevbåt til oss – billig og bra. Han informerte oss om at vi ikke burde dra til Palasset på grunn av nyttårsfeiringen til kineserne. Heldigvis hadde vi lest reisehåndbøkene godt nok til å vite at dette var en klassisk turistfelle.

Så vi klarte oss selv. Tok SkyTrain ned til elva Chao Phraya og tok båt oppover derfra til palasset. Det var et imponerende område. Flotte bygninger med gull og mosaikk. Mest imponerende var nok den 66 cm høye smaragdgrønne Buddhaen som er utskåret i jade. Tilslutt så vi på de kongelige regalier. Der var det mye gull og edelstener. Litt slitne tok vi taxi tilbake til hotellet. Da var det gått å ha en liten leilighet for oss selv på Jasmine Hotel ved Sukhumvit. Gutta var spreke og tok en tur på trimrommet og avsluttet med en svømmetur i bassenget på hotellet.

Dag to var det Chinatown som stod på programmet. Dette var annerledes og gøy å oppleve. I dag var det kinesisk nyttår så gatene i Chinatown var nok om mulig enda fullere enn vanlig. Utallige butikker med alt mulig rart man trenger, men mest av alt ikke trenger... Mye lukter av mat som blir laget og spist ute på gata. Stort oppstuss i gatene ble det da de thailandske kongelige kom kjørende for å feire nyttår. Men i det de kom revnet også himmelen og det begynte å regne – hvis det kan kalles regn. Det bøtta ned og titusener av mennesker fant seg ett eller annet tak og stå under. Alle sto stille. Fasinerende å se på et slik skybrudd. Alt gikk greit i en tre kvarters tid, men da var alle sprekker og hull oversvømt og kakerlakker i tusentall og en og annen rotte kom frem. EKKELT!!! Ikke mulig å stå stille for da kom kakerlakkene krypende oppover bena våre. Etter en stund stilnet regnet og vi løp med vann til anklene og fikk tak i en taxi og kom oss tilbake til hotellet. Selv i taxien hadde vi følelsen av at vi hadde kakerlakker oppover på beina….. Ikke morsomt der og da, men vi ler litt av det nå.

Siste dagen i Bangkok skulle brukes til shopping. Vi fant det gedigne prangende shoppingsenteret Siam. Etter et bedre måltid på McDonalds, begynte vi å se. Men det ble for stort og mye - til tider gikk vi oss ville. Priser som i Norge. Så etter hvert havnet vi opp i underetasjen på shoppingsenteret. Her lå Siam Oacen World - Sørøst Asias størst akvarium. Masse spennende å se på - fisker i alle farger og fasonger, haier, pingviner, otere og mye mer.

Så da er Bangkok dagene over for oss. Masse igjen å se, men allikevel skal det bli godt å reise her i fra - det er en utrolig støy, masse mennesker og veldig varmt her.

Neste mål på turen vår er Chiang Mai, nord Thailands største by. Turen dit som er 750 km, tok vi med buss fra Bangkok. Klokken 0600 i morges kom vi hit til Chiang Mai og var så heldige at vi fikk hotellrommene våre på hotell Portico 21 med en gang. Og etter en delig frokost gikk vi å la oss og sov noen timer. Det var blitt litt få timer med søvn på bussen. Men nå er vi klare for å oppleve Chiang Mai med templer, nattmarked, elefantturer etc.