Surfers Paradise

På vei hjem etter en fin dag på stranda i Agnes Water

Lady Musgrave Island i Great Barrier Reef dukker opp i horisonten

Bendik og Mari rusler rundt på Lady Musgrave Island

Her traff vi Nemo

Livet i korallrevet var ubeskrivelig

Surfing Agnes Water & Town of 1770

Reisebrev nr. 24 [12.04.2008]

Surfers Paradise, Agnes Water, Great Barrier Reef
5. - 12 april 2008

Lørdag ettermiddag 5. april kom vi til Surfers Paradise. For en turistby! Hoteller i skyskrapere så langt øyet kan se, en flott lang og bred strand og massevis av turister kledd i surferklær. Vi fant oss et hotell i første rekke med topp utsikt over stranda. Været var dessverre ikke helt optimalt, så vi bestemte oss for å ta en tur rundt i butikkene i stedet for bading og soling. Et par timer senere kom vi tilbake på hotellrommet med mange handleposer, dette var ikke bare et "surfers paradise", men også et "shoppers paradise"!

Dagen etter var været dessverre ikke noe særlig bedre. Det var bra nok til en tur i bassenget, men stranda fristet ikke så mye. Etter å ha sett værmeldingen, bestemte vi oss for å dra videre dagen etter for å oppsøke sola. Målet ble Agnes Water og Town of 1770 på Discovery Coast, 50 mil nord for Brisbane.

Etter å ha fått masse info og nyttige tips på turistinformasjonen, fant vi oss en flott leilighet ved stranda i Agnes Water mandag 7. april. Det er ganske vanlig med ferieleiligheter her i Australia med fult utstyrt kjøkken, stue med TV og DVD samt vaskemaskin – det siste er spesielt godt å ha når du er lenge ute og reiser. Det har til nå ikke vært nødvendig å bestille noe på forhånd. Det blir fort mørkt her i Agnes Water, allerede klokka seks er det bekmørkt, så vi ventet til neste dag med å se oss om.

Ny dag, nydelig vær, herlig strand, store fine surfebølger – kan man ha det bedre? Agnes Water er et rolig lite sted med noen få butikker, postkontor, bottleshop, bensinstasjon og leiligheter for turistene som kommer hit for å slappe av. To timers båttur utenfor Agnes Water ligger øya Lady Musgrave Island som er en del av den sydligste delen av Great Barrier Reef. Dette korallrevet er verdens største og strekker seg 200 mil nordover. Onsdag skulle Franks drøm om å snorkle på Great Barrier Reef gå i oppfyllelse.

Turen med katamaranen ut til revet var ikke mye å skryte av. Det var et par meter høye bølger og det tok ikke mer enn 10 minutter før de første av de om lag 40 passasjerene begynte å kaste opp. Vi hadde heldigvis fulgt rådet om å ta sjøsyketabletter, så vi klarte oss bra. Men det var godt å komme frem og gå i land på øya Lady Musgrave Island. Rundt den vakre lille øya er revet, og havet har en fantastisk blåfarge.

Vi startet dagen med en tur inne på øya. Den var ikke større en at man kan gå rundt den på en liten halvtime og består av en jungel og hvit strand hele veien rundt. Det er lite dyr på øya, men mange flotte fugler. Etterpå kjørte vi rundt med en båt med glassbunn og vi fikk se revet, fiskene og ikke minst havskilpaddene som både svømte rundt båten og som vi så ligge i sanda. Etter lunsj (appetitten var på plass igjen etter den tøffe båtturen), var det å få på seg snorkleutstyret og hoppe uti. Et fantastisk liv med store og små fisker, koraller og anemoner i flotte farger møtte oss under vann. Klovnefiskene var blant de flotteste fiskene å se på og vi fikk hilse på Nemo og alle vennene hans. Frank var nesten ikke til å få ut av vannet. Dagen hadde vært en stor opplevelse og båtturen hjem var heldigvis roligere der vi red med bølgene inn mot land.

Resten av dagene har i Agnes Water har vært rolige med soling og bading på den fine stranda her, og litt skolearbeid for gutta.