Bendik etter en lang surfedag på Whale Beach rett nord for Sydney

Bendik og Frank nyter lunsjen på Bartletts Beach

Markus surfer i Coffs Harbour på Diggers Beach

Deilig dag på Diggers Beach

En av våre øglevenner som besøkte oss rett bak solsenga ved bassenget i Coffs Harbour

Hjem

Reisebrev nr. 23 [08.04.2008]

Whale Beach ved Sydney, Blue Mountains og Coffs Harbour
. mars - 5. april 2008

Søndag den 30. mars stod stranda på programmet. Dette hadde vi gledet oss til lenge – en hel dag med sol, sand, bading og surfing - med nyinnkjøpt surfebrett! Utvalget av strender her rundt Sydney er bare helt enormt, og vårt valg falt på Whale Beach som ligger et stykke nord for Sydney. Vi hadde fått advarsler om at det kunne være fult på stranda – søndag og deilig vær. Vi så for oss Hvervenbukta en fin sommerdag… Men her var det god plass til alle, både surfere og de som bare ville bade. Vi storkoste oss hele dagen i de store bølgene.

Mandag var sekkene pakket igjen og målet for dagen var Blue Mountains. Blue Mountains er en av Australias mange nasjonalparker og er den mest kjente i Sydney-området. Navnet Blue Mountains har området fått fra eukalyptustrærne som avgir en gass som gjør at skogen ser blå ut på avstand. Etter et par timers kjøring fra Sydney var vi i Katoomba, en av de flotte byene i området. På et utsiktspunkt får vi en flott utsikt over fjellene med utrolig dype daler, stup og tett regnskog. For å få enda bedre utsikt tar vi en gondol over en av dalene.

Utpå ettermiddagen setter vi kurs mot kysten igjen og overnatter på et motell i Newcastle. Morgenen etter går turen videre mot Coffs Harbour, hvor vi planlegger å bli noen dager. Og igjen er vi heldige og finner et flott sted rett ved stranden. Leiligheten er topp og vi gleder oss til å slappe av her i noen dager.

Været har de siste dagene vært veldig bra, 27 grader og sol og det ser ut til å forsette og vi nyter dagene på den flotte stranda med solkrem og surfebrett. Deilig å ikke ha store planer, lage sin egen mat i leiligheten og slappe av med TV eller en god film om kvelden.

Det som har vært helt spesielt med Coffs Harbour er dyrelivet. Og dette avsnittet bør ikke leses av de av dere som har fobi mot slanger, øgler, flaggermus eller liknede… Første kvelden her hørte vi et leven utenfor, og Markus tok med seg lommelykten for å se. Og litt forskremt kom han løpene inn, for der rett utenfor leiligheten var det flaggermus med en meters vingespenn. Noen av oss gikk ut for å se, og noen av oss ble igjen trygt inne. Neste dag oppdaget vi at stedet er fullt av øgler, iguaner eller lignede på opptil 60 – 70 cm. Ikke like lett å slappe av på solsenga, når det står en øgle på en halvmeter bak stolen din.

Men det mest skremmende var nok da Tobias, Bendik og Mari gikk opp fra stranden en dag. Vi gikk på en smal sti med kratt på begge sider og der kom plutselig rett foran oss en halvannen meter lang sort slange, ålene over stien. Etter noen sekunders sjokk, husket vi på at vi skulle klappe og trampe for å skremme den bort, det hadde vi lært av noen australiere. Og den forsvant heldigvis. Men etter dette har vi sett oss godt for. Vi spurte i resepsjonen om det fantes giftige slanger i området, og de sa at det måtte ha vært en ”carpet snake”, eller teppepyton på norsk, som ikke er farlig. Vi googlet det, og fant bilder. De lignet ikke på den vi hadde sett, men vi fant andre bilder av en såkalt ”red-bellied black snake” direkte oversatt til rødmaget sortslange. Den var ganske giftig, og lignet skummelt.

Men til tross for alt dette, har vi hatt noen deilige dager her i Coffs Harbour. I morgen lørdag 5. april går turen videre nordover retning Brisbane til byen Surfers Paradise. Og gjett hva vi skal der...?