De berømte Terrakottasoldatene i Xi´an

Petra på sykkeltur på bymuren rundt Xi´an

Bendik og Markus foran terrakottasoldatene

På kulturgaten i Yangshuo

En regnværsdag på båttur på Li elven

Så er vi på sykkeltur igjen - denne gangen i utkanten av Yangshuo

Godt og varmt på sykkeltur

Søppelhåndtering i Yangshuo´s gater

Kontakt oss

Reisebrev nr. 27 [03.05.2008]

Xi´an og Yangshuo 24. - 29. april 2008

Etter en kort natt på toget fra Beijing til Xi’an var vi fremme i halv syv-tiden på morgenen. Det gjorde godt med en god frokost på hotellet og litt avslapping før vi startet sightseeingen. Xi’an har vært hovedstad for 13 forskjellige dynastier i over to tusen år frem til 907 e.Kr. Den aller mest kjente severdigheten er Keiser Quins mausoleum fra ca 200 år f. Kr med de rundt åtte tusen terrakottasoldatene som er funnet der.

Men vi startet med en sykkeltur på Xi’ans bymur. Med gutta på tandemsykkel, syklet vi rundt den 14 km lange muren. Det var en fin måte å få se byen og få en bra oversikt og ikke minst få oss litt bevegelse etter togturen. På kvelden gikk vi til det muslimske kvartalet i Xi’an og hadde en deilig middag med mange lokale retter. Etterpå ruslet vi rundt og så på folkelivet.

Neste dag var det tur til terrakottasoldatene. I 1974 ble Keiser Quins grav funnet, og dette er en fascinerende historie om en keiser som etter sin død ville leve evig under jorden slik de trodde på den tiden. Derfor hadde han skaffet seg en stor hær av terrakottasoldater som skulle passe på ham. Soldatene har individuelle ansikter og kommer fra alle deler av Kina. Vi hadde med oss en guide på hele turen vår og fikk virkelig et godt innblikk i denne delen av Kinas historie.

Xi’an føles som en mye roligere by enn Beijing selv om det også her bor mange mennesker, ca fem millioner. Den siste dagen koste vi oss med å gå rundt i markedsgatene i byen. Det var lett å komme i kontakt med folk her og de hadde tid til å prate litt og ikke bare selge.

På ettermiddagen den 26. april dro vi til flyplassen i Xi’an og tok flyet til Guilin. Der ventet en buss på oss, og sent på kvelden ankom vi Yangshuo. Det Yangshuo er mest kjent for, er at byen ligger i det vakre landskapet med søylefjell og Li-elven.

Vi våknet opp den første dagen til et utrolig regnvær. Ikke noe vær til å se på det vakre landskapet i, men heldigvis skulle vi starte dagen med mer inne-aktiviteter. Vi skulle på skole og lære Kung Fu, Tai Chi og kinesisks kalligrafi. Gutta startet opp med Kung Fu, og en Kung Fu mester som lærer. De fikk en times innføring i sporten og trening i grep. Så var det Tai Chi for de litt eldre… Spennende og lærerikt. Vi avsluttet skoledagen med en time i kalligrafi, det vil si å skrive kinesiske tegn. Her fikk vi innblikk i hvordan det kinesiske skrifttegnsystemet er bygd opp og fikk prøvd oss med pensler og papir. Dette var ikke lett, men vi klare vel noen.

På ettermiddagen hadde det heldigvis sluttet å regne og vi dro på båttur på Li elven. Landskapet i området her er fantastisk. Bildene kan vel best beskrive det. Hver dag kommer det rundt ti-tusen mennesker som drar på båttur på elven her, så dette har blitt veldig populært turistmål i området.

Mandag 28. april dro vi på sykkeltur i Yangshuo området. Amy, som var guiden vår, var godt kjent i området. Hun kunne fortelle mye interessant om livet på landsbygda i Kina, både om hvordan det var før, utviklingen og endringer de siste årene. Været var perfekt og vi hadde en utrolig sykkeltur der vi fikk se fjellene, folk som arbeidet på rismarkene, elva med alle turistene og landsbyene og livet der.

Ellers var Yangshuo en sjarmerende liten by full av turister, butikker, et lite marked og restauranter. Vi fant oss en herlig liten restaurant med hyggelig service og kjempe god mat, og der spiste vi alle måltidene våre de tre dagene vi var der. Prisen var det heller ikke noe å klage på, ca 140 kroner for middag for 6 personer.

Etter tre fine dager i Yangshuo dro hele reisefølget videre. Ny natt på toget og målet var Hong Kong. Siste stoppested på turen vår.