Hele gjengen på tur i Sommerpalasset

Vi feirer 70-års jubilanten med peking-and middag

På mongolsk restaurant i Beijing

Regnværsdag foran den Himmelske Freds Port

... og så tittet solen frem igjen på den Kinesiske Mur

På handletur ved muren

Reisebrev nr. 26 [25.04.2008]

Beijing
16. - 23. april 2008

Etter en uke i Beijing er vi fulle av opplevelser og god mat. Beijing har 20 millioner innbyggere. Vi ble overrasket over hvor moderne byen er, og på grunn av de olympiske lekene som starter om 106 dager er alt som ikke allerede er pusset opp, snart ferdig oppusset. Allerede da vi sjekket inn på hotellet, traff vi Anita og Stein som hadde vært noen dager på samme hotell. Gutta var kjappe til å komme seg opp på rommet til Eric og Ola. Kjempegøy å treffe venner igjen, og vi gledet oss til å oppleve Beijing sammen. Tidlig neste morgen dro Markus, Bendik og Frank tilbake til flyplassen for å hente Bestemor. Og det var stor gjensynsglede.

Beijing byr på utallige severdigheter, så her er det bare å prioritere hardt, for alt får man ikke tid til på en uke. Været var perfekt for sightseeing. Vi startet første dagen med en tur på loppemarkedet Panjiayuan hvor det var mye rart å se på. Etterpå gikk vi tur gjennom den flotte Longtan-parken. Der var det en fantastisk blomstring av mandeltrær, og det duftet vår av syrinen. I parken var det flere som sendte opp drager høyt til værs. Maten her i Kina er jo kjent for å være god, og i dag prøvde vi ut Hot Pot. Det er kjøtt og grønnsaker du koker i din egen lille gryte. Smaker utmerket!

Dag to var Bestemor sin store 70-årsdag, og dagen startet med jordbær og champagne på rommet. Så dro vi alle til Beijing Zoo og fikk se både pandaer og et flott delfin-show. Fra dyrehagen tok vi båt til Sommerpalasset. Hit dro de keiserlige fra den Forbudte By på sommeren for å komme bort fra varmen. Området består av palasser, en enorm kunstig innsjø, hager, paviljonger, og en over 700 meter lang flott utsmykket korridor. På kvelden feiret vi bursdagen med en utrolig Peking-And middag i en restaurant i en av Beijings Hutonger. Ikke akkurat et fancy sted, men atmosfæren, servicen og maten var fantastisk.

Været var ikke helt på vår side et par dager, det øste ned og det var derfor ikke noe vær for sightseeing. Vi har allikevel hatt fine dager sammen med Anita, Stein, Eric og Ola. Den siste kvelden før de dro hjem, var vi på en herlig mongolsk restaurant. Masse gode retter ble satt frem på bordet, og det var bare å nyte.

Mandag den 21. april hadde vi første dag med gjengen som vi skal reise på guidet tur sammen med gjennom Kina i to uker. Uten om oss seks, består gjengen av vår reiseleder Vivian samt Lisa, Glenn, Jacob og Annabelle, en hyggelig australsk familie. De første fire dagene av turen skulle være i Beijing, og mandag 21. var det et fullt program med Den Himmelske Freds Plass, Den Forbudte By og besøk i en av Beijings hutonger. Været var fremdels ikke på vår side og det tok vel ikke mer en 15 minutter, så var vi alle gjennomvåte. Men det var allikevel imponerende å se alle disse kjente stedene, og med litt varm kakao underveis gikk det veldig greit. Hos en kinesisk familie i en hutong, fikk vi servert tradisjonell mat. Det smakte godt og det var spennende å få se hvordan de lever. For virkelig å få prikken over i’en denne dagen, avsluttet vi med et besøk i Beijing Opera. Dette var veldig moro, mye skuespill og akrobatikk.

Tirsdag var sola på plass igjen og turen gikk til den kinesiske muren. Etter et par timers busstur fra Beijing, var vi fremme. Vi tok kabelbanen det siste stykket opp til muren. Flott opplevelse. Utsikten var enorm, det var slett ikke så fullt av folk der, så vi gikk over en time og koste oss. Nedoverturen tok vi i en bob-bane, og på hjemveien stoppet vi for å se "Birds Nest", Beijings OL-arena. På kvelden så vi på Beijing Acrobats-show. Bare en ting å si om det: Imponerende.

Nå begynte uken vår i Beijing å gå mot slutten, og den siste dagen gikk vi en tur i Himmeltempel-parken. Det er ikke bare interessant å se på de flotte byggverkene, men det lokale folkelivet i parkene er spennende. Her synges det, folk danser, leker, utøver tai chi og andre treningsformer. Vi er fulle av inntrykk etter denne uken. Beijing er virkelig en flott by og det er mye å fordøye når vi sitter på toget til Xi’an og terrakottasoldatene, som er neste stoppested.