Tobias, Markus og Bendik mater de ville delfinene

Padletur mellom skipsvrak

Pelikanene på Moreton Island

Markus aker i sanda og komme langt

... men storebror Tobias kommer lengst og vinner hele konkurransen

Bendik med pil og bue

Reisebrev nr. 25 [18.04.2008]

Brisbane og Moreton Island
12. - 15. april 2008

Fem dager i Agnes Water med deilig strandliv har vært helt topp, men nå nærmer Australia-delen av turen vår seg slutten, og vi var klare for litt mer opplevelse før vi drar videre mot Beijing og Kina. Tangalooma Wild Dolfin Resort på Moreton Island. hadde vi allerede bestemt oss for å besøke da vi planla turen, så nå booket vi de to siste dagene i Australia der.

Før vi dro ut til øya Moreton Island, som ligger en times båttur fra Brisbane, tok vi oss tid til en ettermiddag og kvelds sightseeing i Brisbane. Rusling rundt i gatene og litt titting i butikker, var det vi fikk tid til i Brisbane.

Søndag morgen dro vi av gårde til flyplassen for å levere tilbake bilen vi hadde leid i fire uker. Vi har vært super fornøy med vår Toyota Kluger og har sammen med den kjørt 460 mil i Australia.

Så var det Tangaloma og Moreton Island. Moreton Island er verdens tredje største sandøy med et fantastisk dyreliv. Resortet har en rekke med aktiviteter, slik at man kan få oppleve og lære om øya og dyrelivet. Den aller største attraksjonen er å mate ville delfiner. Vi startet dagen med å leie oss kajakk og padlet ut til et rev rett uten for øya. Revet er kunstig laget av båtvrak for å lage et revlignende miljø for fiskene. Vi fikk se massevis av flotte fisker og fikk oss en fin trimtur i kajakkene. Rundt kajakkene våre dukket det også opp en skilpadde som var opp for å få seg litt luft, og så så vi vi noe vi tror var en liten hval.

På kvelden så vi på matingen av de ville delfinene. Dette er stedets største attraksjon og proft lagt opp av resortets eget marinebiologisenter. Delfinene kommer hver kveld inn mot land for å finne et rolig sted for natten. På stranden kom det denne kvelden ni delfiner som ble matet med fisk av gjestene på hotellet.

Dag nummer to startet vi med å se på mating av pelikaner. Alle dyrene er ville, men de har etter hvert blitt vant med når det er en godbit å få, så da kommer de inn mot hotellet. Neste post på programmet for oss var ørkensafari på Moreton Island. Øya er fantastisk frodig, så ørken høres litt feil ut, men midt på øya er det områder med bare hvit sand. Og her var det sandaking. På med svømmebriller, og så var det bare å vokse brettet og klatre opp på sanddynen. Og her gikk det unna. Tobias kom lengst og ble dagens mester. Kjempegøy!

Men det var ikke bare program hele tiden på Tangaloma. Vi fikk også tid til å slappe av på stranden og nyte den siste dagen i Australia. På kvelden var det vår tur til å mate de søte delfinene. Vi gikk uti vannet sammen med en av de ansatte på resortet og gav delfinene fisk.

Tirsdag 15. april var en måned i Australia over. Tiden har gått utrolig fort - fra påsken og frem til nå. Vi har sett og opplevd  så mye flott. Vi har sort sett hatt været med oss og kost oss på de fineste strender og badet masse. Ikke tvil om at dette er et land vi må oppleve mer av. Vi har jo ikke fått sett noe av Outback og den nordlige delen av landet. Så vi må komme tilbake en dag.

Nå er det Kina som står for tur og vi gleder oss til å treffe Eric, Ola, Anita, Stein og bestemor i Beijing.