En hilsen fra jungelen

Sjekk de store bladene!

Sjarmerende liten fyr...

Kom Markus - her skal det males. He he!

En pust i bakken

Kontakt oss

Reisebrev nr. 5 [2.2.2008]

Jungeltur

Vi trengte litt avveksling fra soling og bading, så i dag hadde vi bestemt oss for en tur ut i jungelen her på Koh Chang. Vi kom oss opp tidlig og fikk oss en god frokost før vi ble hentet av en songthaew klokken 08.30. Etter en liten halvtimes kjøring var vi sammen med noen svensker, dansker, tsjekkere og våre to thailandske guider klare for utflukt.

Vi var alle utstyrt med sekker med drikke og ble sprøytet med myggmiddel. Vi visste ikke helt hva som ventet oss, men hvis noen tror at dette var en liten søndagstur, tar de helt feil. Vi var inne i tjukkeste jungelen. Mye av turen gikk guidene foran og laget sti med machetene sine. Vi klatret opp bratte bakker og gikk gjennom tette kratt, på glatte fjell og i tørrlagte elver.

Alt var utrolig frodig og grønt. Vi så trær i alle utrolige fasonger og størrelser. Det var gummitrær, enorme bambus, massevis av frukttrær med frukter vi aldri hadde hørt om og lianer overalt. Et sted fikk vi alle prøve å svinge oss i lianer og leke Tarzan. Dette var kjempegøy!

Etter tre timers gange var vi klare for lunsj - nudler og fried rice stod på menyen. Det var godt å sette seg ned og slappe av litt. Gutta fikk tatt av seg skoene og kjølte seg litt ned i en bekk. Der var det fisker som vi matet med litt av risen vår. Guidene laget ansiktsmaling av steiner de fant i bekken og alle fikk (les måtte) pynte seg, og vi fikk oss en god latter.

Så gikk turen videre. Etter en stund stoppet vi opp og fikk beskjed om å være helt stille. Guiden satt seg på huk og med en liten pinne lokket han frem en STOR tarantella fra hullet sitt. Litt skummelt, spesielt da den tydelig irritert stilte seg på bakbena og viste oss hvor stor og stygg den var.

Litt senere kom vi til et lite hus ute i jungelen. Her bodde det noen karer som drev med gummiproduksjon. Så ikke akkurat fristende ut å bo midt inne i jungelen uten strøm og med giftige dyr rundt seg...

Under hele turen var vi på utkikk etter aper og spennende fugler. Dessverre hadde vi ikke med oss flaksen i dag, så vi fikk nøye oss med alle jungellydene.

Etter seks timer ute i jungelen var vi tilbake ved bilen. Det hadde vært en slitsom tur, og vi hadde sikkert svetta to liter hver - det føltes i hvert fall slik. Men vi var alle enige om at det hadde vært en fin og spennende tur og vi gledet oss alle til å ta et bad i bassenget på hotellet.